Welcome to Musicapoetica.net! Today is
Musica Poetica Home
 
About  |  Bibliography  |  Figures  |  Idomeneo  |  Bach Cantatas


Atto terzo
[Ver. 0.89]

Atto primo  |  Atto secondo  |  Atto terzo  |  Key Areas  |  Tonal Schemata

Description Solitudini amiche1 Zeffiretti lusinghieri Ei stesso vien...oh Dei! Principessa, a'tuoi sguardi Odo? o sol quel che brama finge l'udito S'io non moro a questi accenti Cieli! che vedo? Spiegarti non poss'io Cieli! che vedo? Andrò ramingo e solo Sire, alla reggia tua immensa turba Sventurata Sidon! Se colà ne' fati è scritto Volgi intorno lo sguardo, oh sire2 Oh voto tremendo! Marcia Accogli, oh re del mar Stupenda vittoria! Qual resuona qui intorno Padre, mio caro padre No, la morte io no pavento Ma, che più tardi? Ferma, oh sire, che fai? Idomeneo cessi esser re A Idomeneo perdona Ha vinto Amore Ha vinto Amore Oh ciel pietoso! Oh smania! oh furie! oh disperata Elettra! Oh smania! oh furie! oh disperata Elettra! D'Oreste, d'Aiace Popoli, a voi l'ultima legge Torna la pace Scenda Amor, scenda Imeneo Ballet (Chaconne Pour le Ballet)
Number   19       20a   20b   21     22 23 24 25 26       27     28a 28b 28c 28d 29     29 30   31 32
Act III III III III III III III III III III III III III III III III III III III III III III III III III III III III III III III III III III III
Scene i i i ii ii ii iii ii iii iii iv v v vi vi vii vii viii viii ix ix ix x x x x x x x x x Ultima Ultima Ultima Ultima
Scene Designation                                                                     Chaconne
Munich 01/29/1781 x x x x x x x     x x x x x x x x x x x   x x   x     x   x   x   x x
Cut from Munich 1781                                         x     x   x x       x   x    
Vienna 1786 Changes               x x                                                    
Type Recitativo Aria Recitativo Recitativo Recitativo Duetto Recitativo Duetto Recitativo Quartetto Recitativo Recitativo Aria Recitativo Coro Marcia Cavatina con coro Coro Recitativo Recitativo Aria Recitativo Recitativo La Voce La Voce La Voce La Voce Recitativo Recitativo Recitativo Aria Recitativo   Coro  
Recitative Type Accom-pagnato   Accom-pagnato Semplice Accom-pagnato       Accom-pagnato   Semplice Accom-pagnato   Accom.         Semplice Accom-pagnato   Accom-pagnato Accom-pagnato         Accom-pagnato Accom-pagnato Accom-pagnato   Accom-pagnato      
NMA Page 351 352 362 363 365 368 375 376 383 386 412 413 417 428 437 451 452 459 459 461 548   469 472 472 566 568 473 474 569 580 477   483 495
Dover (reprint of 1881 Werke) 204 205 212 213 214 216 222 N/A N/A 224 241 241 244 251 258 269 270 276 276 277 281 287 289     294 354 295 296 355 298 308 312 324  
Levine, DG 447 737-2 (disc, track) 2,17 2,18 2,18 2,19 2,19 2,20 2,21 N/A N/A 2,22 3,1 3,2 3,3 3,4 3,5 3,6 3,7 3,8 3,8 3,9 3,10   3,11 N/A N/A N/A 3,12 N/A N/A 3,13 3,14 3,15   3,16  
Gardiner (disc, track)                                                                      
Starting Key A E d Bb b A A A D Eb G Bb A C c F F D D Ab D D D c c c c D c c c Eb Bb D D
Secondary Key   B       E                                                          
Ending Key A E d   A A ab     Eb   e A g c F F D   Ab D g C c c c c f f f c Bb Bb D D
Tonal Character                                                                      
Time Signature C 3/4 C C C C C C C C C C 3/4 C C C C C C (C) C C C C C 2/4 3/4
Predominant Rhythmic Foot                                                                      
Tempo (Recitativo) Grazioso (Recitativo) (Recitativo) Andante Un poco più Andante (Recitativo) Larghetto (Recitativo) Allegro (Recitativo) Adagio Andante Maestoso Adagio (Marcia) Adagio ma non troppo Allegro vivace (Recitativo) Largo Allegro   (Recitativo) Adagio Adagio Adagio Adagio (Recitativo) Allegro Allegro Allegro assai Adagio Adagio Allegro vivace Allegro
Dramatis personae Ilia Ilia Ilia Idamante, Ilia Ilia, Idamante Ilia, Idamante Idomeneo, Ilia, Idamante, Elletra Ilia, Idamante Idomeneo, Ilia, Idamante, Elletra Ilia, Elettra, Idamante, Idomeneo Arbace, Ilia, Idomeneo, Elettra Arbace Arbace Gran Sacerdote, Idomeneo Gran Sacerdote, Coro   Idomeneo, Sacerdoti Coro Idomeneo, Arbace Idamante, Idomeneo, Ilia, Gran Sacerdote, Elettra Idamante Idamante, Idomeneo Ilia, Idomeneo, Idamante, Elettra La Voce La Voce La Voce La Voce Idomeneo, Idamante, Ilia,Arbace, Elettra Elettra Elettra Elettra Idomeneo Idomeneo Coro  
Voice Types Soprano Soprano Soprano Mezzo, Soprano Mezzo, Soprano Soprano, Mezzo Tenor, Soprano, Mezzo, Soprano Soprano, Mezzo Tenor, Soprano, Mezzo, Soprano Soprano, Soprano, Mezzo, Tenor Tenor, Soprano, Tenor, Soprano Tenor Tenor Tenor, Tenor Tenor, Coro   Tenor, Coro Coro Tenor, Tenor Mezzo, Tenor, Soprano, Tenor, Soprano Mezzo Mezzo, Tenor Soprano, Tenor, Mezzo, Soprano Basso Basso Basso Basso Tenor, Mezzo, Soprano, Tenor, Soprano Soprano Soprano Soprano Tenor Tenor Coro  
Form                   Slow-movement sonata                                                  
Number of Measures                                                                      
Date of Composition               March 10, 1786                                                     January, 1781
Place of Composition Munich Munich Munich Munich Munich Munich Munich Vienna Munich Munich Munich Munich Munich Munich Munich Munich Munich Munich Munich Munich Munich Munich Munich Munich Munich Munich Munich Munich Munich Munich Munich Munich Munich Munich Munich
Köchel Designation 366 366 366 366 366 366 366 489 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 367
For Whom Composed Dorothea Wendling Dorothea Wendling Dorothea Wendling V. dal Prato, D. Wendling D. Wendling, V. dal Prato D. Wendling, V. dal Prato A. Raaff, D. Wendling, V. dal Prato, E. Wendling V. dal Prato, D. Wendling A. Raaff, D. Wendling, V. dal Prato, E. Wendling D. Wendling, E. Wendling, V. dal Prato, A. Raaff D. de' Panzacchi, D. Wendling, A. Raaff, E. Wendling Domenico de' Panzacchi Domenico de' Panzacchi             Vincenzo dal Prato Vincenzo dal Prato                     Raaf Raaf    
Orchestration Str. 2 Fl., 2 Cl., 2 Fg., 2 Crn., Str. Str. Cont. Str. 2 Ob., 2 Fg., 2 Crn., Str. Str. 2 Ob., 2 Crn., Str. Str., Cont. 2 Fl., 2 Cl., 2 Fg., 2 Crn., Str. Cont. Str. Str. 2 Fl., 2 Ob., 2 Fg., 4 Crn., 2 Tr., Timp., Str. 2 Fl., 2 Ob., 2 Fg., 2 Crn., 2 Tr., Timp., Str. 2 Ob., Str. 2 Fl., 2 Ob., 2 Cl., 2 Fg., 2 Crn., Str. 2 Tr., Timp., Coro dentro la scene Cont. Str., Cont. 2 Ob., 2 Crn., Str.   Str., Cont. 3 Tromboni, 2 Crn. 3 Tromboni, 2 Crn. 3 Tromboni, 2 Crn. 3 Tromboni, 2 Crn. 2 Fl., 2 Ob., 2 Fg., 2 Crn., 2 Tr., Timp., Str. 2 Fl., 2 Ob., 2 Fg., 2 Crn., 2 Tr., Timp., Str. 2 Fl., 2 Ob., 2 Fg., 4 Crn., 2 Tr., Timp., Str. 2 Fl., 2 Ob., 2 Fg., 4 Crn., 2 Tr., Timp., Str. 2 Cl., 2 Crn., Str.   2 Fl., 2 Ob., 2 Fg., 2 Crn., 2 Tr., Timp., Str., Coro 2 Fl., 2 Ob., 2 Fg., 2 Crn., 2 Tr., Timp., Str.
Dramatic function                                                                      

Notes:

  1. Remarked by Heartz as "the single most important finding offered by the NMA" "crucial to its entire tonal structure" Tonality and Motif in Idomeneo, 384.
  2. Idomeneo announces to the High Priests, attendants, and gathered populace that the victim to be offered is Idamante. The admission is framed with Phrygian inflections, and is followed with an extended downward spiral of subsumptios centered around g.

Contact Musica Poetica via the Burmeister.
Google

Search WWW Search www.musicapoetica.net

© 2000-2007 Musicapoetica.net