Welcome to Musicapoetica.net! Today is
Musica Poetica Home
 
About  |  Bibliography  |  Figures  |  Idomeneo  |  Bach Cantatas


Atto primo
[Ver. 0.91]

Atto primo  |  Atto secondo  |  Atto terzo  |  Key Areas  |  Tonal Schemata

Description Overture1 Quando avran fine omai Padre, germani, addio! Ecco, Idamante, ahimè Radunate i Troiani, ite Non ho colpa2 Ecco il misero resto de' Troiani Scingete le catene Godiam la pace, trionfi Amore Prence, signor, tutta la Grecia oltraggi Arbace viene Or sí dal cielo soddisfatta sarai Estinto è Idomeneo? Tutte nel cor vi sento3 Pietà! Numi, pietà! Eccoci salvi alfin Oh voi, di Marte e di Nettuno4 Vedrommi intorno l'ombra dolente Cieli! che veggo? Spiagge romite5 È il padre mio! (Spietatissimi Dei!)6 Ah, qual gelido orror Il padre adorato Marcia Ballo delle donne Cretesi Nettuno s'onori, quel nome risuoni
Number     1     2     3         4 5     6         7 8 8a 9
Act I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I Intermezzo Intermezzo Intermezzo
Scene i i i i ii ii iii iii iii iv v v vi vi vii viii viii viii viii ix ix x x xi    
Scene Designation                                                   Ciaconna
Munich 01/29/1781 x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x
Cut from Munich 1781                                                    
Vienna 1786 Changes                                                    
Type Ouverture Recitativo Aria Recitativo Recitativo Aria Recitativo Recitativo Coro Recitativo Recitativo Recitativo Recitativo Aria Coro Pantomima, Recitativo Recitativo Aria Recitativo Recitativo Recitativo Recitativo Aria Marcia Gavotte Coro
Recitative Type   Accom-pagnato   Semplice Semplice     Semplice   Semplice Semplice Accom-pagnato Accom-pagnato     Accom-pagnato Accom-pagnato   Semplice Semplice Accom-pagnato Accom-pagnato        
NMA Page 5 20 26 33 34 38 53   54 64 65 65 67 70 83 93 94 97 105 105 109   114 123 130 134
Dover (reprint of 1881 Werke) 1 12 16 22 23 25 36 36 37 45 45 45 46 49 59 66 67 69 75 76 78 80 82 89   94
Levine, DG 447 737-2 (disc, track) 1,1 1,2 1,3 1,3 1,4 1,5 1,6 1,6 1,7 1,8 1,8 1,8 1,9 1,10 1,11 1,12 1,12 1,13 1,14 1,14 1,14   1,15 1,16 1,16 1,17
Gardiner (disc, track)                                                    
Starting Key D g g g Bb Bb G D G C C A b d c Eb D C a Bb D g F D G D
Secondary Key A   Bb     F     D         f, c       G         d, c, C A   G
Ending Key g g g     Bb   D G     b E d c Eb   C     c d F D G D
Tonal Character                                         Modulatory Modulatory        
Time Signature C C 2/4 C C C C   3/4 C C C (C) C C (C) C 3/4 (C) (C) C   C 3/4
Predominant Rhythmic Foot Cretic                                                  
Tempo Allegro   Andante con moto     Adagio maestoso     Allegro con brio     Allegro assai (Allegro assai) Allegro assai (Allegro assai) (Allegro assai)   Andantino sostenuto     Presto   Allegro (Marcia) (Gavotte) (Ciaccona)
Dramatis personae   Ilia Ilia Ilia Idamante, Ilia Idamante Ilia, Idamante Idamante Coro, due Cretesi, due Troiani Elettra, Idamante, Arbace Elettra, Idamante, Arbace Idamante, Ilia, Elletra Elettra Elettra Coro Idomeneo Idomeneo Idomeneo Idomeneo Idomeneo, Idamante Idomeneo, Idamante Idamante Idamante      
Voice Types   Soprano Soprano Soprano Mezzo, Soprano Mezzo Soprano, Mezzo Mezzo   Soprano, Mezzo, Tenor Soprano, Mezzo, Tenor Mezzo, Soprano, Soprano Soprano Soprano   Tenor Tenor Tenor Tenor Tenor, Mezzo Tenor, Mezzo   Mezzo      
Form     Slow-movement sonata                                              
Number of Measures                                                    
Date of Composition                                                    
Place of Composition Munich Salzburg Salzburg Salzburg Salzburg Salzburg Salzburg Salzburg Salzburg Salzburg Salzburg Salzburg Salzburg Salzburg Salzburg Salzburg Salzburg Salzburg Salzburg Salzburg Salzburg Salzburg Salzburg Salzburg Salzburg Salzburg
Köchel Designation 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366 366
For Whom Composed   Dorothea Wendling Dorothea Wendling Dorothea Wendling D. Wendling, V. dal Prato Vincenzo dal Prato D. Wendling, V. dal Prato Vincenzo dal Prato   E. Wendling, V. dal Prato, D. de' Panzacchi E. Wendling, V. dal Prato, D. de' Panzacchi V. dal Prato, D. Wendling, E. Wendling Elisabeth Wendling Elisabeth Wendling   Anton Raaff Anton Raaff Anton Raaff Anton Raaff A. Raaff, V. dal Prato A. Raaff, V. dal Prato Vincenzo dal Prato Vincenzo dal Prato      
Orchestration 2 Fl., 2 Ob., 2 Cl., 2 Fg., 2 Crn., 2 Tr., Timp., Str. Str., Cont. 2 Ob., 2 Fg., 2 Crn., Str. Cont. Cont. 2 Ob., 2 Cl., 2 Fg., 2 Crn., Str. Cont.   2 Ob., 2 Fg., 2 Crn., Str., Coro de' Troiani e Cretesi SATB Cont. Cont. Str., Cont. Str., Cont. 2 Fl., 2 Ob., 2 Fg., 4 Crn., Str. 2 Fl., 2 Ob., 2 Fg., 4 Crn., Str., Coro lontano, Coro vicino 2 Fl., 2 Ob., 2 Fg., 2 Crn., Str. Str., Cont. 2 Fl., 2 Ob., 2 Cl., 2 Fg., 2 Crn., Str. Cont. Cont. 2 Fl., 2 Ob., 2 Cl., 2 Fg., 2 Crn., Str. 2 Fl., 2 Ob., 2 Cl., 2 Fg., 2 Crn., Str. Fl., Ob., Fg., 2 Crn., Str. 2 Fl., 2 Ob., 2 Fg., 2 Crn., 2 Tr., Timp., Str. 2 Ob., 2 Crn., Str. 2 Fl., 2 Ob., 2 Fg., 2 Crn., 2 Tr., Timp., Str., Coro de' guerrieri sbarcati SATB
Dramatic function                                                    

Notes:

  1. Strongly in D, with the tonality outlined by the major arpeggios using the Cretic rhythmic foot in the opening measures. First tonal movement is to the minor subdominant, with the second group in the dominant minor (m. 45). The Cretic foot returns in the tonic in m. 70, "The Other" material returns in m. 81 in the dominant, and the tonic returns in m. 93, only morph into the dominant of g, the minor subdominant, to effect the transition to Ilia's recitative in g.
  2. Cf. Identical opening arpeggiated gesture in Zaide.
  3. 4 horns for the first time in the opera.
  4. Final cadence ends recitative in E, yet following aria is in C.
  5. Harmonically wandering, with Idomeneo and Idamante exchanging words in the the same key area spelled enharmonically different; ends with f# implied, but the following accompanied recitative starts strongly in D.
  6. Recognition scene; Idomeneo finds that his victim is to be his own son, Idamante. Strongly developmental and modulatory.

Contact Musica Poetica via the Burmeister.
Google

Search WWW Search www.musicapoetica.net

© 2000-2007 Musicapoetica.net